گروه نانو مدرسه دبیرستان نمونه دولتی امام صادق (ع)

آموزش و پرورش منطقه ۳ شهر تهران
web statistics
گروه نانو مدرسه دبیرستان نمونه دولتی امام صادق (ع)

گروه نانو مدرسه دبیرستان نمونه دولتی امام صادق (ع) واقع در میدان اختیاریه شهر تهران از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را شروع کرده است و طی برنامه‌های منظم هفتگی و کلاس‌های فوق برنامه در حوزه‌های مختلف علم نانو کسب دانش می‌کنند.

بایگانی

معنای فناوری نانو به طور ساده عبارت است از: «بررسی و مرتب کردن ساختار ماده در مقیاس ۱ تا ۱۰۰ نانومتر». ۱ تا ۱۰۰ نانومتر بسیار کوچکتر از طولی است که چشم انسان می‌تواند ببیند (۱۰ میکرومتر)، از اینرو چشم انسان قادر به مشاهده آنها نیست. رفتار مواد نانومتری به دلیل رشد خواص سطحی به حجمی با مواد توده‌ای متفاوت است و این امر موجب ناشناخته و جدید بودن این حوزه علم برای بشر شده است.

فناوری نانو یکی از مدرن‌ترین حوره‌های علم است و هدف اصلی آن بهبود و ارتقاع سطح کیفیت بشر است. قطعاً حل بسیاری از مشکلات امروز بشر به پیشرفت فناوری نانو گره خورده است.

فناوری نانو در حوزه‌های بسیاری فعالیت دارد البته در حال حاضر فعال‌ترین بخش‌های آن در صنایع مرتبط با بیوپزشکی، اپتیک و الکترونیک است.

فناوری نانو کاربردهای وسیعی دارد برای مثال اگر سطح شیشه‌ی اتومبیل را با لایه‌ای از مواد نانومتری که مرتب کنار هم چیده شده‌اند بپوشانیم، دیگر گرد و غبار و قطره‌های آب به حفره‌های نانومتری سطح شیشه گیر نمی‌کنند و سطح آن همواره روان و تمیز خواهند ماند. از سوی دیگر به دلیل ابعاد بسیار کوچک این ذرات از نگاه انسان هیچ لایه‌ی کِدِری روی شیشه نیست و کاملاً شفاف به نظر می‌رسد.

با به عنوان مثالی دیگر از فناوری نانو می‌توان در صنایع نساجی استفاده کرد و لباس‌هایی تولید کرد که با توجه به دمای محیط خود را تنظیم کرده و بدن را خنک و گرم می‌کنند و خاک و آلودگی روی آنها نمی‌چسبد. اگر بتوان بر مقیاس اتمی و مولکولی تسلط یافت، می‌توان به تمام این آرزوها رسید.

البته استفاده از فناوری نانو در زندگی انسان امری جدید نیست و ساخت صفحه‌های نمایش سطح و رایانه‌ی همراه و بسیار دیگر از وسایل به کمک فناوری نانو از حدود ۲۰ سال پیش مهیا شده است.

ذره نانومتری درواقع یک توده از اتم‌ها و مولکول‌ها است که حداقل یک بعد آن زیر ۱۰۰ طول دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">