گروه نانو مدرسه دبیرستان نمونه دولتی امام صادق (ع)

آموزش و پرورش منطقه ۳ شهر تهران
web statistics
گروه نانو مدرسه دبیرستان نمونه دولتی امام صادق (ع)

گروه نانو مدرسه دبیرستان نمونه دولتی امام صادق (ع) واقع در میدان اختیاریه شهر تهران از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را شروع کرده است و طی برنامه‌های منظم هفتگی و کلاس‌های فوق برنامه در حوزه‌های مختلف علم نانو کسب دانش می‌کنند.

بایگانی

همگام با توسعه فناوری نانو و رشد روز افزون این فناوری روش‌های ساخت هم تغییر می‌کنند. در حال حاضر روش‌های تولید مواد نانومتری دقیق بسیار اندک هستند و بیشتر روش‌های فعلی از دقت لازم برخورد نیستند. بهترین الگو برای کشف روش‌های مدرن و دقیق تولید مواد نانومتری طبیعت است! طبیعت به عنوان اولین مخترع دنیای نانومتری روش‌های بسیاری دقیقی دارد. روش اول طبیعی «خود آرایی» نام دارد و در آینده‌ای نزدیک بشر هم به این روش مواد جدیدی خلق خواهد کرد. محققان در این حوزه بسیار فعال هستند و قطعاً گره‌ی بسیاری از مشکلات تولید به دست این روش باز خواهد شد.

در روش «خود آرایی» ذرات با دقت بالا روی هم چیده شده و مواد را می‌سازند. در این روش به طور هم زمان می‌توان چند «خود آرایی» را پیش برد. مزایای اصلی «خود آرایی» دقت بالا، ساخت سازه‌های سه بعدی، امکان کنترل فرایند تولید، ایجاد الگوی منظم تکرار شوند در فضا و ...

اما روش‌های معمول تولید نانو ذرات در حال حاضر در دو دسته فیزیکی و شیمیایی زیر تقسیم می‌شوند:

۱. لایه نشانی تبخیر شیمیایی یا CVD (روش فیزیکی): در این روش که انواع مختلفی دارد، یک ماده مانند یک فلز جامد به دلیل شرایطی که در سیستم فراهم شده است تبخیر شده و روی سطح زیر لایه خوشه‌های نانومتری ایجاد می‌کند. در نهایت یک لایه روی زیر لایه ایجاد می‌شود که از مواد نانومتری ایجاد شده است.

۲. سنتز شیمیایی یا سل ژن (روش شیمیایی): در این روش نانو ذرات در یک محیط مایع (محلول) تشکیل می‌شوند. محلول شامل انواع واکنشگر هاست و با تایین حجم مواد وروی به واکنش می‌توان قطر ذرات و نوع نانومواد را تعیین کرد. در واقع با ورود مواد اولیه، واکنش شروع شده و با تشکر نانو ذرات و اتمام مواد اولیه متوقف می‌شود. معمولا به دلیل سایز بسیار کوچک محصولات واکنش، نانو ذرات به صورت ذرات کلوییدی در محلول باقی می‌مانند. عوامل بسیاری چون دمای محیط، pH و بسیار دیگر از فاکتورها بر کیفیت محصول موثر هستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">